Welkom in de stad der verbazing. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marjolein Prins - WaarBenJij.nu Welkom in de stad der verbazing. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marjolein Prins - WaarBenJij.nu

Welkom in de stad der verbazing.

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

03 Juni 2013 | Nepal, Kathmandu

Op 1 juni om half vijf plaatselijke tijd stap ik eindelijk het vliegtuig uit in Kathmandu. Het is 25 graden met een licht briesje en verderop kan ik de stad al zien liggen. Ongemerkt kruipt er een enorme lach over mijn gezicht terwijl ik voor het eerst in mijn leven helemaal alleen afreis naar een plek die nu al zo anders is dan alles wat ik ken.
Het krijgen van een visum hier was zo gebeurd, tot mijn verbazing was het heel rustig op het vliegveld. Niet zo gek, vinden de twee meiden die ik heb ontmoet op Abu Dhabi: het is geen hoogseizoen.
Eenmaal met tas en alles buiten, zie ik nog geen Bharat. Van een of andere Nepalees mag ik zijn telefoon lenen om Bharat te bellen. Hij vroeg er niet eens geld voor! Bharat was al onderweg, maar had niet verwacht dat het krijgen van een visum zo snel zou gaan. Meestal staan mensen een uur te wachten, ik was in een half uurtje klaar.

En dan begint het avontuur! In een auto zo krakkemikkig dat het bij ons de apk niet doorkomt, rijden we door een sloppenstad. Met koeien op de weg, gaten in de weg, marktkraampjes overal waar je kijkt. We rijden door een doolhof van straatjes terwijl er door iedereen getoeterd wordt. Ik kijk mijn ogen uit! Wat een herrie, wat een drukte!
En de vlaggetjes overal zijn fantastisch! Bharat legt uit dat hij me direct naar het appartement brengt waar nog andere vrijwilligers zijn. Dat is wat gezelliger dan in mn uppie in een hotel.

Op dit moment zit ik in het kantoor van Bharat te tikken, terwijl er zojuist een nepalees binnenkomt. Ik heb mijn eerste gesprek gevoerd!! Met de enige zinnen die ik ken:
Namaste (handen bij elkaar en knikken)
Tapaaiko naam ke ho? ( hoe heet je)
Mero naam Marjolein Ho. ( raad maar wat dat is)
Tapaaiko ni? ( en de jouwe?)

Ik zou hier ook eigenlijk de taal flink aan het leren moeten zijn, volgens Bharat is mn uitspraak best goed. Het is alleen een vrij moeilijke taal om te leren, dus ik stel het twee tellen uit en vertel jullie nog even over het appartement

Het is net een studentenhuis en ik voel me er direct thuis. Alsof ik op de Jvb ben ofzo. Echt superleuk!
Er wonen op dit moment twee andere fysiotherapeuten: Stefan en Lotte. Ze zijn erg aardig, al is die Stefan echt een rare snuiter.
Ze werken met 8 kinderen ergens in bladiebla. Geen idee. Ik ga het nog wel zien.
Morgen vertrek ik met Bharat naar Bharbarise. Ik ben benieuwd!

De stad staat vol met tempels.. op elke hoek van de straat. Veel Nepalezen hebben de gewoonte om voordat ze ergens naar op weg gaan even een bezoek te brengen aan een olifanten god, waar ze op een bel slaan om hem wakker te maken waarna ze vragen om een voorspoedige reis. Ze offeren anjers en voedsel aan de goden. In heel de stad hangt de geur van wierook en uitlaatgassen. Afdingen moet ik nog leren, volgens mij ben ik al drie keer flink afgezet.

Goed, ik ga mn nepali nog maar eens iets verbeteren.

Pheri Bhetaulaa! ( Tot ziens)


  • 03 Juni 2013 - 07:09

    Debbie:

    Fijn dat je goed bent aangekomen! Succes deze week!!!

  • 03 Juni 2013 - 07:25

    Pa:

    Nou ik hoor het al! Het gaat helemaal goed daar tussen al die bergen!!..

  • 03 Juni 2013 - 07:55

    Anne-Sophie:

    Klinkt goed marjolein!
    Geniet maar goed daar, heerlijk om door jouw verhalen ook weer even terug te kunnen zijn in Kathmandu!
    Liefs xxx

  • 03 Juni 2013 - 08:22

    Margareth Kamphuis:

    Fijn dat je reis goed is gegaan en de eerste indrukken goed zijn. Liefs Mar x

  • 03 Juni 2013 - 10:18

    Poc:

    leeeeeukkk!! Veel plezier en succes Marjo!! Ik volg je hooor!

  • 03 Juni 2013 - 10:59

    Bram:

    Klinkt goed Mar!! Heel veel plezier!!!

  • 03 Juni 2013 - 12:24

    Marcella:

    Lieverd, wat fijn om iets van je te lezen! Het telefoongesprek was gisteren krakkemikkig, maar je berichtje is lekker positief! Hou ons een beetje op de hoogte wil je? Wij zitten hier met een noordwestenwind zo vreselijk koud, dus laat ons meegenieten zodat we even kunnen wegdromen...
    Dikke, dikke kus, ik ben trots op je! Wat spreek je de taal al knap! Oat moar!!!

  • 03 Juni 2013 - 12:24

    Marcella:

    Lieverd, wat fijn om iets van je te lezen! Het telefoongesprek was gisteren krakkemikkig, maar je berichtje is lekker positief! Hou ons een beetje op de hoogte wil je? Wij zitten hier met een noordwestenwind zo vreselijk koud, dus laat ons meegenieten zodat we even kunnen wegdromen...
    Dikke, dikke kus, ik ben trots op je! Wat spreek je de taal al knap! Oat moar!!!

  • 03 Juni 2013 - 12:24

    Marcella:

    Lieverd, wat fijn om iets van je te lezen! Het telefoongesprek was gisteren krakkemikkig, maar je berichtje is lekker positief! Hou ons een beetje op de hoogte wil je? Wij zitten hier met een noordwestenwind zo vreselijk koud, dus laat ons meegenieten zodat we even kunnen wegdromen...
    Dikke, dikke kus, ik ben trots op je! Wat spreek je de taal al knap! Oat moar!!!

  • 03 Juni 2013 - 12:46

    Louise:

    Marjootje!!!!!
    Wat goed om te lezen! Heb de afgelopen dagen echt veel aan je moeten denken. Zou ze er al zijn?
    Is alles goed gegaan? Heb je je pakje al open gemaakt? =)
    Het klinkt allemaal echt super! Ik ben erg benieuwd naar het vervolg!!
    Liefs! x

  • 03 Juni 2013 - 12:49

    Marcella:

    Lieverd, wat fijn om iets van je te lezen! Het telefoongesprek was gisteren krakkemikkig, maar je berichtje is lekker positief! Hou ons een beetje op de hoogte wil je? Wij zitten hier met een noordwestenwind zo vreselijk koud, dus laat ons meegenieten zodat we even kunnen wegdromen...
    Dikke, dikke kus, ik ben trots op je! Wat spreek je de taal al knap! Oat moar!!!

  • 03 Juni 2013 - 12:49

    Marcella:

    Lieverd, wat fijn om iets van je te lezen! Het telefoongesprek was gisteren krakkemikkig, maar je berichtje is lekker positief! Hou ons een beetje op de hoogte wil je? Wij zitten hier met een noordwestenwind zo vreselijk koud, dus laat ons meegenieten zodat we even kunnen wegdromen...
    Dikke, dikke kus, ik ben trots op je! Wat spreek je de taal al knap! Oat moar!!!

  • 03 Juni 2013 - 12:53

    Marcella:

    Lieverd, wat fijn om iets van je te lezen! Het telefoongesprek was gisteren krakkemikkig, maar je berichtje is lekker positief! Hou ons een beetje op de hoogte wil je? Wij zitten hier met een noordwestenwind zo vreselijk koud, dus laat ons meegenieten zodat we even kunnen wegdromen...
    Dikke, dikke kus, ik ben trots op je! Wat spreek je de taal al knap! Oat moar!!!

  • 03 Juni 2013 - 14:43

    Yvonne V.d. Bos:

    Namaste Marjolein,

    Wat leuk om te lezen dat jij nu daar bent! Heel erg herkenbaar en ook wel een beetje gek hoor, dat jij nu gewoon in Nepal bent. Doe Bharat en Sunita de groetjes van me, het zijn zulke lieve mensen.
    Ga jij nou werken in Sankhu?
    Ik ga je in ieder geval volgen en misschien heb ik nog wel wat leuke tips voor je, voor als je in Kathmandu bent.

    Groetjes,
    Yf

  • 03 Juni 2013 - 17:40

    Ilona Brouwer:

    Hej meid. Wat leuk om zo van je avontuur te lezen.
    Zal ik komende maanden vaker doen! !
    Geniet ervan!

  • 03 Juni 2013 - 19:36

    Jolanda Van Der Sar:

    ha ben ik ff blij dat we facebookvriendenzijn! Super om al je avonturen mee te beleven . Ik wens je een hele gave tijd . Groetjes van ons uit Naaldwijk

  • 05 Juni 2013 - 09:10

    Jinne:

    Didi baathi ho! & Nepal raamro chha!

    Super leuk om te lezen Marjolein en cool dat je nu al wat woorden weet, dat gaat je heel erg helpen! Maar ga ook vooral genieten daar, niet te veel studeren maar lekker buiten tegen mensen lullen. En tip: maak vooral foto's van mensen( wel even vragen eerst) want die zijn het allermooist voor straks om te hebben. Heel veel succes en plezier daar, Liefs! Jinne


  • 06 Juni 2013 - 16:20

    Menno:

    fantastisch om in zo'n totaal andere wereld te reizen, zoveel indrukken! Heel veel plezier daar!

    groet Menno

  • 06 Juni 2013 - 17:06

    Willemijn:

    Leuk om op deze manier te kunnen weten hoe het met je gaat en wat je allemaal beleeft! Enjoy!

  • 06 Juni 2013 - 22:24

    José:

    Wat een goed en duidelijk verslag van al jou belevenissen en indrukken die je krijgt. Ik vind het knap van jou, zo alleen in dat andere werelddeel. Heel veel succes en zeker veel plezier, geniet ervan! Groetjes en liefs.

  • 08 Juni 2013 - 23:28

    Lucienne:

    Hoi marjolein, wat gaaf om dit te lezen! Geniet van deze tijd! We gaan je verhalen volgen hoor, dikke kus van ons, vorsig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Marjolein

Actief sinds 02 Mei 2013
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 46441

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 02 Oktober 2013

Sulawesi

31 Mei 2013 - 31 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk in Nepal

01 April 2014 - 30 November -0001

Duitsland?

Landen bezocht: