Henna - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marjolein Prins - WaarBenJij.nu Henna - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marjolein Prins - WaarBenJij.nu

Henna

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

27 Juli 2013 | Nepal, Kathmandu

Op vrijdag is er op mijn werk standaard dansen en make-up. We zetten s'ochtends na het zingen lekker de radio aan en de kinderen worden gek. Hartstikke leuk! Daarna mag ik mijn make-up vaardigheden wat verbeteren door oogschaduw aan te brengen bij de meiden, maar ook bij de jongens. Anders is het zo oneerlijk. Toch kan ik het moeilijk over mijn hart verkrijgen om van de jongens ook prinsesjes te maken, dus pak ik donkerblauwe oogschaduw en geef ze een blauw oog en een litteken: piraten!
Zodra de moeders in de gaten hebben wat ik doe, liggen ze in een deuk. Volgende keer maken we van de meiden ook piraat!
Verder is het deze maand de tijd van de henna en de armbanden. Getrouwde vrouwen dragen groene, rode en gele armbanden, de vrijgezelle meiden alleen groen en geel. Rood is een speciale kleur die je pas mag dragen als je gehuwd bent.
De henna op de handen zorgt er blijkbaar voor dat je man een lang leven heeft, voor vrijgezelle meiden zorgt het voor een goede man. Hoe donkerder de kleur van de henna, hoe meer hij van je houdt.
Toch leuk om te weten!
Ook op mijn werk gingen ze gisteren aan de slag met het tekenen van henna op de handen van de kinderen. Ik zie het zo eens aan en vind het kneuterige gedoe eigenlijk hartstikke leuk.
Dus steek ik, als de kinderen geweest zijn, ook mijn hand maar eens uit naar een van de moeders, waarop ze mijn hand versiert!
Alles leuk en aardig, tot ze op een leeg plekje een Swastika (hakenkruis) tekent. Ik heb de betekenissen van de Swastika eens opgezocht en Wikipedia schrijft er veel over. Hier dragen mensen het symbool vooral voor geluk.
Helaas heeft de Swastika voor mij en veel anderen een zeer nare bijsmaak door de tweede wereldoorlog en ben ik niet zo blij dat het nu op mijn hand staat.
De moeder kijkt me lachend aan en ik vraag me af hoe ik op een beleefde manier van dat hakenkruis afkom. Ik frons en leg haar uit dat het hakenkruis, de swastika, vroeger het symbool is geweest van een zeer wrede man en dat ik er daardoor niet zo van kan genieten! Waarop ze knikt, het symbool uitveegt en aan me vraagt: ' wil je een Jezuskruis?'
Niet precies waar ik op zat te wachten, maar heel attent! Dus ik knik en lach en heb nu een kruis op mijn mooi versierde hand. Onder het kruis is nog heel licht een afdruk van het hakenkruis te zien en ik kijk er met gemengde gevoelens naar. Hier is het een mooi symbool... maar thuis is het dieptriest.

Er is nog heel veel om van te genieten hier. Zojuist heb ik dankzij een tip van Ans heerlijk ontbeten op het hoogste dakterras van Kathmandu. Ik had uitzicht op de monkey tempel verder weg en eindelijk een beetje gezonde frisse lucht. Wat had ik daar behoefte aan! Heerlijk!
Verder ben ik hier s avonds mijn pool vaardigheden aan het verbeteren door met Mike de Nepalezen er flink van langs te geven in Purple Haze.
Ik heb trouwens henna poeder op de kop getikt! Zodra ik weer alleen ben in het appartement ga ik daar maar eens mee aan de slag.. ben ik weer een echte rooie Marjo

Bovendien heb ik een zeer mooie kaart met allemaal ouwe trutten erop ontvangen! Hihi geintje. Ik heb erg gelachen! Bedankt!

Fijn weekend allemaal!

  • 27 Juli 2013 - 09:29

    Marcella:

    Haha, gekke griet, wat ben je weer lekker bezig! Ik ben blij te lezen dat je je niet verveelt, en het nog steeds naar je zin hebt. De tijd gaat best snel, vind je niet?
    Kijk effe goed naar de kleur van die henna, niet dat je straks als 'Auberginia' door het leven gaat, maar echt als 'rooie'!.
    Dikke kus, dank voor je leuke verhaal!

  • 27 Juli 2013 - 10:45

    Astrid:

    Hé Marjo! Super om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar. Nog veel plezier en kijk nu al uit naar je volgende verhalen!! Groetjes uit honselersdijk

  • 31 Juli 2013 - 14:37

    Lucienne:

    Hoi Marjolein,

    Wat leuk om te lezen allemaal, je doet daar veel indrukken op! Veel plezier nog en veel schrijven he, dat is leuk voor ons! Xxx vorsig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Marjolein

Actief sinds 02 Mei 2013
Verslag gelezen: 869
Totaal aantal bezoekers 46471

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 02 Oktober 2013

Sulawesi

31 Mei 2013 - 31 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk in Nepal

01 April 2014 - 30 November -0001

Duitsland?

Landen bezocht: