Azijnzeiken - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marjolein Prins - WaarBenJij.nu Azijnzeiken - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marjolein Prins - WaarBenJij.nu

Azijnzeiken

Door: Marcella

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

28 September 2013 | Indonesië, Sulawesi Island

Marjolein is vertrokken met een boot vol zuurstof flessen en duikers. Ik zie haar niet terug tot de lunch. Ze is gelukkig helemaal opgeknapt, doordat ze antibiotica pillen slikt, gekregen van een stel Amerikanen.. Dokters hebben we hier niet.
Ik heb heerlijk gesnorkeld vandaag, er zitten meer als 3000 verschillende soorten vis in zee, dus iedere dag ontdek ik wel een paar nieuwe. Het is grappig, iedere vis heeft zijn eigen "gezichtsuitdrukking". Hele sombere, naar beneden hangende lippen, of vissen met fluoricerende lipstick, echt opgemaakt tutjes, beetje hooghartig..Grijnzende koppies, dombo's, intellectuelen, sommige vissen lijken op mensen die ik ken. Er liggen lila zeesterren met vijf dikke tentakels, en er zijn ruim driehonderd soorten koraal!
Voordat jullie overwegen een ticket naar Bunaken te boeken, zijn er toch wat dingetjes die je moet weten, kleinigheden hoor, maar niet dat je mij straks verwijten maakt, dat ik de zaken mooier voordoe als dat ze zijn....dus...effe azijnzeiken!
Pagetoiletpapier kun je wel vergeten. Er hangt een slang waar je je kont mee afspoelt. Of het warm of koud water is, is iedere keer een verrassing. Feit is dat je iedere keer na wcgang, met een nat kruis loopt. We hebben ieder maar één handdoek, die is voor na het douchen!
Met eten moet je best opletten. Ik zag gisteren op de markt van Manado dat honden met vuur onthaard werden. Zwartgeblakerd, ze leken wel van steen. Het idee zoiets te eten....brrr. Zonder moeite eet ik koeien, kippen, varkens, minstens net zo erg! We gaan wat bewuster eten als ik weer thuis ben!
Iedere dag krijgen we vis met kop en al met de lunch. De eerste dag keerde mijn maag zich om bij het zien van het eten. Letterlijk alles, van ontbijt tot diner, smaakt en ruikt naar wokolie. Het went! Als een volleerde viseter fileer ik inmiddels alle soorten en maten! Overigens, plofkip kennen ze hier niet. De zeldzame keer dat we kip kregen, waren het hele kleine pootjes, zoals het hoort!
Met douchen moet je geluk hebben. Soms heb je een koud straaltje, meestal
komt het druppelsgewijs. Het water is zout.
Men heeft wat moeite met de afvalverwerking. Er wordt veel verbrand, in de bosjes gegooid, maar de meeste troep gaat linea recta de zee in. Je hebt grote kans dat, als je met je hoofd boven water komt, er een luier opzit, of plastic zak...Iedere dag wordt het strand keurig aangeharkt...richting zee!
Op het eiland zelf is niets te krijgen. Water en bier kun je kopen in het restaurant, verder geen bitterballetje of chips, patatje oorlog, lekker bakkie koffie...water loopt inmiddels in mijn mond!. Dit is het ideale eiland als je een paar kilo's kwijt wilt!
Omdat ik zeer zuinig had ingepakt, zijn we gisteren met een vrachtboot naar Manado geweest. Heerlijk gewinkeld, nieuwe tshirts en zonnebrandcrème, chips, pinda's...Vervolgens terug naar de haven. Daar is een lange markt, stinkt verschrikkelijk! Alles wordt daar verhandeld; vis, hond, sieraden, kleding, ect. Daar lag de boot op ons te wachten. We moesten over een smalle lat van de kade naar de boot. Ik ben daar niet zo'n fan van...ik kwam, tot mijn grote opluchting, veilig aan de overkant, wil die boot opspringen, stoot mijn hoofd aan het dak van die boot, en plons pardoes het water in! Gierend van het lachen kom ik weer boven, ik lach altijd als ik schrik! Schaafwond op mijn rug, Marjo geschrokken,..Ik kreeg gelijk betadine van de schipper...toen ik zeiknat op mijn plaatsje zat, zag ik dode ratten en heel veel viezigheid in het water drijven...zo ontzettend zonde, een paradijs wat zo aan het vervuilen is...

Aanvulling op de plons (door Marjolein). Het komt veel voor tegenwoordig dat we te vinden zijn op een boot. Het komt echter weinig voor dat er een mooie steiger is vanwaar je op de boot kan springen. Elke keer als we een boot opstappen stoot mam haar hoofd.. Elke keer.. Meestal is dat niet erg, je schrikt even, maar niks aan de hand.
Gisteren waren we lekker wezen shoppen, ik dacht eens heerlijk een vette bek te gaan halen bij de KFC, maar we kwamen helaas terecht bij de pizzahut waar we salade hebben gegeten omdat de pizza echt naar karton smaakte. Jammer, weer al onze plannen om de verloren kilos terug te krijgen gedwarsboomd. We komen graatmager weer terug straks.
Na het eten besluiten we om zsm maar weer lekker te gaan snorkelen en gaan richting de boot. Die ligt keurig op ons te wachten en we moeten over een heel smal plankje erin stappen. Mam gaat voorop en ik vergeet te waarschuwen. Zelfverzekerd rent ze de plank over en knalt met haar hoofd tegen het dak van de boot... Als in slowmotion zie ik verwarring op haar gezicht als ze uit balans gebracht langzaam richting het smerige groene water valt. Er komt een uitdrukking op mijn gezicht van pure afschuw als ik me realiseer dat we vlak bij de kant zijn en er stenen in het water liggen! Noooooooooooooooooooooo......plons!!! Proestend komt ze boven en dan pies ik bijna in mn broek van het lachen. Hoe krijg je het voor elkaar!
Vandaag heb ik voor het eerst hier in pulau bunaken gedoken. Hartstikke leuk. De duikgids concentreerde zich vooral op kleine beestjes in het koraal. Het klinkt misschien niet interessant als ik zeg dat ik slakken heb gezien, maar ze waren knalpaars en heel grappig. Wist je trouwens dat de opa van Nemo echt een chagrijnige ouwe knar is? Hij kwam ons wegjagen toen we te dicht bij zijn koraal kwamen: sodemieter op! Er worden elke ochtend twee duiken gedaan, maar ik besluit om de tweede uit te zitten op de boot en lekker te zonnen en zwemmen. Samen met een paar Nederlandse jongens spring ik van het dak van de boot het water in en we snorkelen een beetje tot de duikers weer boven komen. Hartstikke gezellig allemaal.
Aju paraplu weer!

(En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet nog lange niet, en we gaan niet niet naar huis, want mn moeder is niet thuis!)

  • 28 September 2013 - 10:05

    Pa:

    Heerlijk om te lezen! Gelukkig is het hier ook mooi weer, dus dan wordt ik minder jaloers....
    Dus jullie komen terug als volleerde vis villers.. Mooi. Ik zal alvast een karpertje inslaan.
    Vergeten jullie de tijd niet! hahaha!...

  • 28 September 2013 - 11:38

    Gerda Van Keulen:

    Tjongejongejonge!!!!
    Echt te gek wat jullie meemaken! Een helm is geen overbodige luxe!
    En jahaha jullie passen je wel goed aan, vind ik!
    Het is waar....als je bij ons een rat of muis ziet.....krijg je al de kriebels...bah!
    Maar als je in Verweggiestan een rat over een muur ziet slenteren, reageer je heel lakoniek...o..ja.. mmm een rat...( terwijl je daar onder aan het eten bent !!! Zelf meegemaakt in Zuid-Afrika)
    Heerlijk voor jullie om zo'n reis samen af te ronden, die herinnering blijft 4ever!

    liefs Gerda

  • 28 September 2013 - 12:07

    Astrid:

    Hahaha, zo moeder, zo dochter! Ik zie het allemaal al helemaal voor me! Gekke wijven :-P... gelukkig is Marjo weer helemaal beter. Geniet er samen nog even lekker van. Liefs, Astrid

  • 28 September 2013 - 14:35

    Lucienne:

    Hoi dames,

    Wat een leuk verhaal! Veel plezier nog samen he maar doe wel voorzichtig op loopplanken!
    Xxx

  • 28 September 2013 - 17:49

    Suus:

    Hahaha, als je visueel bent ingesteld net als ik is het met dit verhaal helemaal niet moeilijk om de scène voor je te zien. Geweldig leuk om te lezen. Geniet nog even en tot snel!

  • 29 September 2013 - 14:26

    Ome Krien:

    Hallo stelletje kattenkoppen,

    Wat een beestenboel is het daar, zijn ze helemaal van de ratten besnuffeld om alle rotzooi zo maar in zo,n prachtige zee te gooien! Daar lusten de honden toch geen brood van. Wat een stelletje varkens zeg. Zeker wel zwaar met al die snorkelspullen bij je, werken als een paard.
    Marcella je houdt je hoofd er toch wel bij? Hoewel een halve, maar je maakt de Vossen toch niet te schande? Koppie in dit geval niet altijd omlaag alleen als het moet hoor! Een ezel stoot zich toch ook niet tweemaal, enzovoort, je weet wat ik bedoel. Ga niet als een dolle stier die loopplank op, maar wacht even op de anderen, want als er één schaap over de brug is.........
    Lijkt me heel mooi die vissenwereld, hopelijk gaan jullie niet naar de haaien?
    Geniet ervan en kom asjeblieft weer veilig thuis.




  • 29 September 2013 - 14:37

    Marjolein Prins:

    Lieve ome Krien, we hebben waanzinnig de slappe lach gehad! Mooie vergelijkingen. We gaan heel erg ons best doen om veilig thuis te komen!

  • 29 September 2013 - 20:28

    Frank Prins:

    hahaha houden jullie jezelf een beetje heel daar!!???
    Heel veel plezier de laatste dagen in het paradijs, en tot donderdag!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sulawesi Island

Sulawesi

Vakantie vieren op een beeldschoon eiland in Indonesië!

Recente Reisverslagen:

06 Oktober 2013

Het gras is altijd in Nederland groener

30 September 2013

Zeepaard

28 September 2013

Azijnzeiken

24 September 2013

bounty paradise

18 September 2013

Manado
Marjolein

Actief sinds 02 Mei 2013
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 46452

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 02 Oktober 2013

Sulawesi

31 Mei 2013 - 31 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk in Nepal

01 April 2014 - 30 November -0001

Duitsland?

Landen bezocht: